MALWIN - 2008-02-13 18:54:44

Tutaj zamieszczam załącznik do poradnika. Chodzi o rodzaje fabuły i ich stopień trudności. Oczywiście można je łączyć, ale tego tutaj nie opiszę.
*- Banalna
**- Prosta
***- Nieskomplikowana
****- Trudna
*****- Dla prawdziwym mistrzów MG

EXP I KASA
*
Po czym poznać- Tak wygląda większość MMORPG. 90% całej sesji zajmuje nabijanie EXPa i zdobywanie kasy. Fabuła gry staje się drugorzędna. MG ma tylko znaczenie przy wymyślaniu potworów i sklepów.
Komentarz- Kiepski system. Nie daje zbyt wiele radości ani graczom, ani samemu MG. Nie wprowadzaj go.
Sposób- Staraj się dawać więcej fabuły. Gdy gracze zajmą się fabułą przestaną nabijać EXPa.

BEZMYŚLNA NAWALANKA
*
Po czym poznać- Gracz ciągnie EXP jak radziecki odkurzacz prądu i posiada siłę dywizjony u pancernego. MG tylko wymyśla coraz więcej potworów do bezmyślnej walki, gdzie cel nie ma znaczenia.
Komentarz- Zdecydowanie najgorszy system. Nawet dobrze prowadzony wygląda jak płonące szambo.
Sposób- Jeżeli gra naprawdę webrnęła na bezmyślną nawalankę zacznij ją od początku. Tak będzie lepiej.

NIE WIADOMO CO
*
Po czym poznać- Nie ma żadnych znaków rozpoznawczych. Po prostu taki zlepek.
Komentarz- Nie polecam tego rodzaju fabuły, ale jest on znacznie lepszy niż Nawalanka lub EXPienie.
Sposób- Zdecyduj się na jakiś typ sesji i wprowadź ten rodzaj fabuły do gry.

SIELANKA
**
Po czym poznać- Nie ma jakiejś odgórnej fabuły. Gracze wykonują poboczne zadania i tworzą drużyny lub/i walczą z potworami.
Komentarz- Sympatyczny typ fabuły. Dobry dla początkujących MG.
Sposób- Nie ma tu czego komentować. Dawaj zadania poboczne i NPC.

MISJA RATOWANIA ŚWIATA
**
Po czym poznać- Dla graczy liczy się tylko jeden cel- uratować świat. Wykonują bezmyślnie zadania podsuwane przez jakiegoś NPC.
Komentarz- Popularny system. Pozornie fajny, ale po głębszym przemyśleniu można stwierdzić, że jest bardzo naiwny. Radzę unikać.
Sposób- Jako główny cel nie należy dawać ratowania świata. Może być jakiś wielki skarb, lub inny wątek. To pomaga.

PO NITCE DO KŁĘBKA
***
Po czym poznać- Gracze widzą tylko kawałek fabuły przed sobą. MG powoli podaje jej następne części. wiele rzeczy jest przewidywalnych. Gracze czasami podejmują decyzję.
Komentarz- Dobry system. Dla najlepszych MG jednak trochę... nużący. Początkujący mogą spokojnie się go podjąć
Sposób- Podawaj graczom partię fabuły. Nie jest to zbyt trudne, ale warto wszystko 2 razy przemyśleć.

WESOŁA SESJA
***
Po czym poznać- Duża dawka humoru, a jednocześnie jakiś sens. Nie tak łatwo przeprowadzić dobrą wesołą sesję. Przede wszystkim należy znaleźć granicę między rozsądkiem, a humorem.
Komentarz- Dość ciekawy system, ale raczej jako dodatek. Dowcip powinien być bardzo wyostrzony, a jednocześnie rozsądny.
Sposób- Po prostu trzeba umieć zamknąć poczucie humoru na papierze.

SPISKI I INTRYGI
****
Po czym poznać- Bardzo dobry gatunek sesji, charakteryzujący się tym, że mamy masę podejrzanych, dookoła nas dzieją się dziwne rzeczy, a nikomu tak naprawdę nie można ufać. Fabuła wciąga jak ZELMER.
Komentarz- Trudna sesja. Zdecydowanie odradzam początkującym MG. Źle przeprowadzone spiski kończą się dość kiepskim efektem.
Sposób- Ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć. I umieć roztoczyć mgłę niewiedzy.

UCIECZKA
****
Po czym poznać- Drużyna goni kogoś lub/i ucieka przed kimś. Dość ciekawy system. Pozwala sprawdzić MG swoje umiejętności.
Komentarz- Kiepska ucieczka zdecydowanie nie ciąga, ale dość dobrze przeprowadzona może być bardzo ciekawa.
Sposób- Nie ujawniaj wszystkiego graczom. Niech po prostu gonią cel.

ORGANIZACJA
****
Po czym poznać- Gracze pną się w górę w jakiejś gildii, mafii czy innej wspólnocie mieszkaniowej. Zadania główne stają się zadaniami dla firmy.
Komentarz- Ciężko, ale warto. Dość ciekawy rodzaj sesji.
Sposób- Postaraj się, by każdy w firmie miał swoje intencję i wykorzystuj je dla potrzeb fabuły.

HORROR
*****
Po czym poznać- Nagromadzenie zła, ciemnych miejsc, piwnic, gotyckich kościołów, wampirów, wilkołaków i innego plugastwa. Po prostu strach.
Komentarz- Baaaardzo trudny rodzaj sesji. Polecam MG, którzy już z niejednego pieca jedli.
Sposób- Trzeba mieć wyczucie i umieć przedstawić sytuację. I znać się na papierowym RPG.

CIASTO FABULARNE
*****
Po czym poznać- Skuteczne wymieszanie wszystkich elementów.
Komentarz- Uwieńczeniem możliwości MG jest ciasto fabularne. Dobre ciasto wychodzi rzadko.
Sposób- Zaznajomienie się z wielką ilością różnych sesji.

SŁUŻBA
*****
Po czym poznać- Postacie służą, na przykład w wywiadzie wojskowym i wykonują kontrowersyjne zadania.
Komentarz- Dla starych wyjadaczy. Nie jest to łatwy typ sesji.
Sposób- Wiele tajemnic. Niech każda sprawa będzie jak najlepiej przedstawiona.

Ralf - 2008-02-13 19:56:46

Mistzowski poradnik. Bardzo dokładny. Można sie sporo nauczyć.

Guber - 2008-02-14 13:58:21

Amen Zgadzam się z Ralfem Świetne.com

Ralf - 2008-02-14 14:19:02

Będą jeszcze jakieś poradniki?

Patriusz - 2008-02-14 19:03:10

no całkiem fajne i przydatne. Nareszcie sobie to przeczytałem.

Ralf - 2008-02-14 20:55:01

Ja chociażby teraz moge skorzystać z tych oto porad.

MALWIN - 2008-02-14 21:10:56

Cieszę się, że poradnik się przydał. Niedługo dadam rodzajów fabuły.

Patriusz - 2008-02-14 21:29:18

No już sie nie mogę doczekać.

Ralf - 2008-02-15 15:01:14

Oczekuje na kolejne części. Ile ich będzie ogółem?

Guber - 2008-02-15 15:44:27

No właśnie ile ich będzie co??

Przeczytałem I się trochę przydało Bo większość już wiedziałem

MALWIN - 2008-02-15 15:45:53

Tutaj będę w tym temacie dodawał powoli rodzaje fabuły. Będzie ich coraz więcej.

Ralf - 2008-02-15 16:15:25

Niezłe te kolejne opisy. Teraz wiem, dlaczego moja sesja robiona w ferie nie wyszła.

Guber - 2008-02-15 22:05:19

Jakie nie wyszła fajna była !i!i!i!i!i!

Niezłe kolejne opisy

Ralf - 2008-02-16 11:57:33

Może w waszych oczach. Ciesze sie, że tak mówicie. Lecz w moich oczach to niezbyt wypaliło.

Guber - 2008-02-16 13:03:58

A ty się nie odzywaj jak dorośli Rozmawiają 

TA sesja był super

www.otwartaksiega.pun.pl www.palacze.pun.pl www.fcbielany.pun.pl www.h91.pun.pl www.haxmetin2.pun.pl