MALWIN - 2008-02-13 18:54:44 |
Tutaj zamieszczam załącznik do poradnika. Chodzi o rodzaje fabuły i ich stopień trudności. Oczywiście można je łączyć, ale tego tutaj nie opiszę. *- Banalna **- Prosta ***- Nieskomplikowana ****- Trudna *****- Dla prawdziwym mistrzów MG
EXP I KASA * Po czym poznać- Tak wygląda większość MMORPG. 90% całej sesji zajmuje nabijanie EXPa i zdobywanie kasy. Fabuła gry staje się drugorzędna. MG ma tylko znaczenie przy wymyślaniu potworów i sklepów. Komentarz- Kiepski system. Nie daje zbyt wiele radości ani graczom, ani samemu MG. Nie wprowadzaj go. Sposób- Staraj się dawać więcej fabuły. Gdy gracze zajmą się fabułą przestaną nabijać EXPa.
BEZMYŚLNA NAWALANKA * Po czym poznać- Gracz ciągnie EXP jak radziecki odkurzacz prądu i posiada siłę dywizjony u pancernego. MG tylko wymyśla coraz więcej potworów do bezmyślnej walki, gdzie cel nie ma znaczenia. Komentarz- Zdecydowanie najgorszy system. Nawet dobrze prowadzony wygląda jak płonące szambo. Sposób- Jeżeli gra naprawdę webrnęła na bezmyślną nawalankę zacznij ją od początku. Tak będzie lepiej.
NIE WIADOMO CO * Po czym poznać- Nie ma żadnych znaków rozpoznawczych. Po prostu taki zlepek. Komentarz- Nie polecam tego rodzaju fabuły, ale jest on znacznie lepszy niż Nawalanka lub EXPienie. Sposób- Zdecyduj się na jakiś typ sesji i wprowadź ten rodzaj fabuły do gry.
SIELANKA ** Po czym poznać- Nie ma jakiejś odgórnej fabuły. Gracze wykonują poboczne zadania i tworzą drużyny lub/i walczą z potworami. Komentarz- Sympatyczny typ fabuły. Dobry dla początkujących MG. Sposób- Nie ma tu czego komentować. Dawaj zadania poboczne i NPC.
MISJA RATOWANIA ŚWIATA ** Po czym poznać- Dla graczy liczy się tylko jeden cel- uratować świat. Wykonują bezmyślnie zadania podsuwane przez jakiegoś NPC. Komentarz- Popularny system. Pozornie fajny, ale po głębszym przemyśleniu można stwierdzić, że jest bardzo naiwny. Radzę unikać. Sposób- Jako główny cel nie należy dawać ratowania świata. Może być jakiś wielki skarb, lub inny wątek. To pomaga.
PO NITCE DO KŁĘBKA *** Po czym poznać- Gracze widzą tylko kawałek fabuły przed sobą. MG powoli podaje jej następne części. wiele rzeczy jest przewidywalnych. Gracze czasami podejmują decyzję. Komentarz- Dobry system. Dla najlepszych MG jednak trochę... nużący. Początkujący mogą spokojnie się go podjąć Sposób- Podawaj graczom partię fabuły. Nie jest to zbyt trudne, ale warto wszystko 2 razy przemyśleć.
WESOŁA SESJA *** Po czym poznać- Duża dawka humoru, a jednocześnie jakiś sens. Nie tak łatwo przeprowadzić dobrą wesołą sesję. Przede wszystkim należy znaleźć granicę między rozsądkiem, a humorem. Komentarz- Dość ciekawy system, ale raczej jako dodatek. Dowcip powinien być bardzo wyostrzony, a jednocześnie rozsądny. Sposób- Po prostu trzeba umieć zamknąć poczucie humoru na papierze.
SPISKI I INTRYGI **** Po czym poznać- Bardzo dobry gatunek sesji, charakteryzujący się tym, że mamy masę podejrzanych, dookoła nas dzieją się dziwne rzeczy, a nikomu tak naprawdę nie można ufać. Fabuła wciąga jak ZELMER. Komentarz- Trudna sesja. Zdecydowanie odradzam początkującym MG. Źle przeprowadzone spiski kończą się dość kiepskim efektem. Sposób- Ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć. I umieć roztoczyć mgłę niewiedzy.
UCIECZKA **** Po czym poznać- Drużyna goni kogoś lub/i ucieka przed kimś. Dość ciekawy system. Pozwala sprawdzić MG swoje umiejętności. Komentarz- Kiepska ucieczka zdecydowanie nie ciąga, ale dość dobrze przeprowadzona może być bardzo ciekawa. Sposób- Nie ujawniaj wszystkiego graczom. Niech po prostu gonią cel.
ORGANIZACJA **** Po czym poznać- Gracze pną się w górę w jakiejś gildii, mafii czy innej wspólnocie mieszkaniowej. Zadania główne stają się zadaniami dla firmy. Komentarz- Ciężko, ale warto. Dość ciekawy rodzaj sesji. Sposób- Postaraj się, by każdy w firmie miał swoje intencję i wykorzystuj je dla potrzeb fabuły.
HORROR ***** Po czym poznać- Nagromadzenie zła, ciemnych miejsc, piwnic, gotyckich kościołów, wampirów, wilkołaków i innego plugastwa. Po prostu strach. Komentarz- Baaaardzo trudny rodzaj sesji. Polecam MG, którzy już z niejednego pieca jedli. Sposób- Trzeba mieć wyczucie i umieć przedstawić sytuację. I znać się na papierowym RPG.
CIASTO FABULARNE ***** Po czym poznać- Skuteczne wymieszanie wszystkich elementów. Komentarz- Uwieńczeniem możliwości MG jest ciasto fabularne. Dobre ciasto wychodzi rzadko. Sposób- Zaznajomienie się z wielką ilością różnych sesji.
SŁUŻBA ***** Po czym poznać- Postacie służą, na przykład w wywiadzie wojskowym i wykonują kontrowersyjne zadania. Komentarz- Dla starych wyjadaczy. Nie jest to łatwy typ sesji. Sposób- Wiele tajemnic. Niech każda sprawa będzie jak najlepiej przedstawiona.
|
Ralf - 2008-02-13 19:56:46 |
Mistzowski poradnik. Bardzo dokładny. Można sie sporo nauczyć.
|
Guber - 2008-02-14 13:58:21 |
Amen Zgadzam się z Ralfem Świetne.com
|
Ralf - 2008-02-14 14:19:02 |
Będą jeszcze jakieś poradniki?
|
Patriusz - 2008-02-14 19:03:10 |
no całkiem fajne i przydatne. Nareszcie sobie to przeczytałem.
|
Ralf - 2008-02-14 20:55:01 |
Ja chociażby teraz moge skorzystać z tych oto porad.
|
MALWIN - 2008-02-14 21:10:56 |
Cieszę się, że poradnik się przydał. Niedługo dadam rodzajów fabuły.
|
Patriusz - 2008-02-14 21:29:18 |
No już sie nie mogę doczekać.
|
Ralf - 2008-02-15 15:01:14 |
Oczekuje na kolejne części. Ile ich będzie ogółem?
|
Guber - 2008-02-15 15:44:27 |
No właśnie ile ich będzie co??
Przeczytałem I się trochę przydało Bo większość już wiedziałem
|
MALWIN - 2008-02-15 15:45:53 |
Tutaj będę w tym temacie dodawał powoli rodzaje fabuły. Będzie ich coraz więcej.
|
Ralf - 2008-02-15 16:15:25 |
Niezłe te kolejne opisy. Teraz wiem, dlaczego moja sesja robiona w ferie nie wyszła.
|
Guber - 2008-02-15 22:05:19 |
Jakie nie wyszła fajna była !i!i!i!i!i!
Niezłe kolejne opisy
|
Ralf - 2008-02-16 11:57:33 |
Może w waszych oczach. Ciesze sie, że tak mówicie. Lecz w moich oczach to niezbyt wypaliło.
|
Guber - 2008-02-16 13:03:58 |
A ty się nie odzywaj jak dorośli Rozmawiają
TA sesja był super
|