Tutaj zamieszczam załącznik do poradnika. Chodzi o rodzaje fabuły i ich stopień trudności. Oczywiście można je łączyć, ale tego tutaj nie opiszę.
*- Banalna
**- Prosta
***- Nieskomplikowana
****- Trudna
*****- Dla prawdziwym mistrzów MG
EXP I KASA
*
Po czym poznać- Tak wygląda większość MMORPG. 90% całej sesji zajmuje nabijanie EXPa i zdobywanie kasy. Fabuła gry staje się drugorzędna. MG ma tylko znaczenie przy wymyślaniu potworów i sklepów.
Komentarz- Kiepski system. Nie daje zbyt wiele radości ani graczom, ani samemu MG. Nie wprowadzaj go.
Sposób- Staraj się dawać więcej fabuły. Gdy gracze zajmą się fabułą przestaną nabijać EXPa.
BEZMYŚLNA NAWALANKA
*
Po czym poznać- Gracz ciągnie EXP jak radziecki odkurzacz prądu i posiada siłę dywizjony u pancernego. MG tylko wymyśla coraz więcej potworów do bezmyślnej walki, gdzie cel nie ma znaczenia.
Komentarz- Zdecydowanie najgorszy system. Nawet dobrze prowadzony wygląda jak płonące szambo.
Sposób- Jeżeli gra naprawdę webrnęła na bezmyślną nawalankę zacznij ją od początku. Tak będzie lepiej.
NIE WIADOMO CO
*
Po czym poznać- Nie ma żadnych znaków rozpoznawczych. Po prostu taki zlepek.
Komentarz- Nie polecam tego rodzaju fabuły, ale jest on znacznie lepszy niż Nawalanka lub EXPienie.
Sposób- Zdecyduj się na jakiś typ sesji i wprowadź ten rodzaj fabuły do gry.
SIELANKA
**
Po czym poznać- Nie ma jakiejś odgórnej fabuły. Gracze wykonują poboczne zadania i tworzą drużyny lub/i walczą z potworami.
Komentarz- Sympatyczny typ fabuły. Dobry dla początkujących MG.
Sposób- Nie ma tu czego komentować. Dawaj zadania poboczne i NPC.
MISJA RATOWANIA ŚWIATA
**
Po czym poznać- Dla graczy liczy się tylko jeden cel- uratować świat. Wykonują bezmyślnie zadania podsuwane przez jakiegoś NPC.
Komentarz- Popularny system. Pozornie fajny, ale po głębszym przemyśleniu można stwierdzić, że jest bardzo naiwny. Radzę unikać.
Sposób- Jako główny cel nie należy dawać ratowania świata. Może być jakiś wielki skarb, lub inny wątek. To pomaga.
PO NITCE DO KŁĘBKA
***
Po czym poznać- Gracze widzą tylko kawałek fabuły przed sobą. MG powoli podaje jej następne części. wiele rzeczy jest przewidywalnych. Gracze czasami podejmują decyzję.
Komentarz- Dobry system. Dla najlepszych MG jednak trochę... nużący. Początkujący mogą spokojnie się go podjąć
Sposób- Podawaj graczom partię fabuły. Nie jest to zbyt trudne, ale warto wszystko 2 razy przemyśleć.
WESOŁA SESJA
***
Po czym poznać- Duża dawka humoru, a jednocześnie jakiś sens. Nie tak łatwo przeprowadzić dobrą wesołą sesję. Przede wszystkim należy znaleźć granicę między rozsądkiem, a humorem.
Komentarz- Dość ciekawy system, ale raczej jako dodatek. Dowcip powinien być bardzo wyostrzony, a jednocześnie rozsądny.
Sposób- Po prostu trzeba umieć zamknąć poczucie humoru na papierze.
SPISKI I INTRYGI
****
Po czym poznać- Bardzo dobry gatunek sesji, charakteryzujący się tym, że mamy masę podejrzanych, dookoła nas dzieją się dziwne rzeczy, a nikomu tak naprawdę nie można ufać. Fabuła wciąga jak ZELMER.
Komentarz- Trudna sesja. Zdecydowanie odradzam początkującym MG. Źle przeprowadzone spiski kończą się dość kiepskim efektem.
Sposób- Ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć. I umieć roztoczyć mgłę niewiedzy.
UCIECZKA
****
Po czym poznać- Drużyna goni kogoś lub/i ucieka przed kimś. Dość ciekawy system. Pozwala sprawdzić MG swoje umiejętności.
Komentarz- Kiepska ucieczka zdecydowanie nie ciąga, ale dość dobrze przeprowadzona może być bardzo ciekawa.
Sposób- Nie ujawniaj wszystkiego graczom. Niech po prostu gonią cel.
ORGANIZACJA
****
Po czym poznać- Gracze pną się w górę w jakiejś gildii, mafii czy innej wspólnocie mieszkaniowej. Zadania główne stają się zadaniami dla firmy.
Komentarz- Ciężko, ale warto. Dość ciekawy rodzaj sesji.
Sposób- Postaraj się, by każdy w firmie miał swoje intencję i wykorzystuj je dla potrzeb fabuły.
HORROR
*****
Po czym poznać- Nagromadzenie zła, ciemnych miejsc, piwnic, gotyckich kościołów, wampirów, wilkołaków i innego plugastwa. Po prostu strach.
Komentarz- Baaaardzo trudny rodzaj sesji. Polecam MG, którzy już z niejednego pieca jedli.
Sposób- Trzeba mieć wyczucie i umieć przedstawić sytuację. I znać się na papierowym RPG.
CIASTO FABULARNE
*****
Po czym poznać- Skuteczne wymieszanie wszystkich elementów.
Komentarz- Uwieńczeniem możliwości MG jest ciasto fabularne. Dobre ciasto wychodzi rzadko.
Sposób- Zaznajomienie się z wielką ilością różnych sesji.
SŁUŻBA
*****
Po czym poznać- Postacie służą, na przykład w wywiadzie wojskowym i wykonują kontrowersyjne zadania.
Komentarz- Dla starych wyjadaczy. Nie jest to łatwy typ sesji.
Sposób- Wiele tajemnic. Niech każda sprawa będzie jak najlepiej przedstawiona.
Offline
Mistzowski poradnik. Bardzo dokładny. Można sie sporo nauczyć.
Offline
Amen Zgadzam się z Ralfem Świetne.com
Offline
Ja chociażby teraz moge skorzystać z tych oto porad.
Offline
Cieszę się, że poradnik się przydał. Niedługo dadam rodzajów fabuły.
Offline
Oczekuje na kolejne części. Ile ich będzie ogółem?
Offline
No właśnie ile ich będzie co??
Przeczytałem I się trochę przydało Bo większość już wiedziałem
Offline
Tutaj będę w tym temacie dodawał powoli rodzaje fabuły. Będzie ich coraz więcej.
Offline
Niezłe te kolejne opisy. Teraz wiem, dlaczego moja sesja robiona w ferie nie wyszła.
Offline
Jakie nie wyszła fajna była !i!i!i!i!i!
Niezłe kolejne opisy
Offline
Może w waszych oczach. Ciesze sie, że tak mówicie. Lecz w moich oczach to niezbyt wypaliło.
Offline
A ty się nie odzywaj jak dorośli Rozmawiają
TA sesja był super
Offline